Praktyki studenckie
Witamy wszystkich studentów zainteresowanych realizacją praktyk studenckich. Informacje na tej stronie będą uzupełniane na bieżąco (ost. zm. 30.10.2023).
Niektóre informacje i wymagania (np. kontaktowe, czas trwania praktyk) różnią się w zależności od kierunku studiów. Kiedy taka sytuacja ma miejsce, podajemy je oddzielnie zarówno dla kierunku informatyka, jak i dla kierunku informatyka i ekonometria.
Kontakt do koordynatorów praktyk studenckich
KIERUNEK INFORMATYKA I EKONOMETRIA – STUDIA STACJONARNE
dr Monika Zielińska-Sitkiewicz, pok. 3/42A, bud. 34
e-mail: monika_zielinska_sitkiewicz(at)sggw.edu.pl
KIERUNEK INFORMATYKA I EKONOMETRIA – STUDIA NIESTACJONARNE
dr Urszula Grzybowska, pok. 3/95, bud. 34
e-mail: urszula_grzybowska(at)sggw.edu.pl
KIERUNEK INFORMATYKA – STUDIA STACJONARNE
dr Edyta Bartnicka
e-mail: edyta_bartnicka@sggw.edu.pl
KIERUNEK INFORMATYKA – STUDIA NIESTACJONARNE
dr inż. A. Jodłowski, pok. 3/43B, bud. 34
e-mail: andrzej_jodlowski@sggw.edu.pl
Podstawowe informacje
Czas Trwania Praktyk
Kierunek informatyka i ekonometria: 90 godzin
Kierunek informatyka: 120 godzin
Termin zakończenia praktyk
Praktyki realizowane są w IV semestrze roku studiów licencjackich (kierunek informatyka i ekonometria) oraz w V (studia stacjonarne) lub VII (studia niestacjonarne) semestrze studiów inżynierskich (kierunek informatyka).
Dziennik praktyk należy złożyć do koordynatora do ostatniego dnia zajęć w danym semestrze.
Prosimy o takie zaplanowanie zrealizowania praktyk, aby zdążyć zakończyć i uzyskać akceptację przez koordynatora praktyk w terminach wymaganych przez harmonogram studiów do zaliczenia odpowiedniego semestru, to znaczy:
- na kierunku informatyka i ekonometria (studia stacjonarne i niestacjonarne) – praktyki należy zakończyć i uzyskać akceptację przed rozliczeniem IV semestru studiów (nie później niż do 13.09.2024 w r.a. 2023/24),
- na kierunku informatyka (studia stacjonarne) – zakończenie praktyk i uzyskanie akceptacji przed rozliczeniem V semestru studiów (nie później niż 09.02.2024 w r.a. 2023/24),
- na kierunku informatyka (studia niestacjonarne) – zakończenie praktyk i uzyskanie akceptacji przed rozliczeniem VII semestru studiów (nie później niż 09.02.2024 w r.a. 2023/24).
Dalsze informacje
Szanowny Studencie,
Prosimy Cię o wnikliwe zapoznanie się z poniższymi informacjami.
W dalszej części używane będą następujące określenia:
opiekun praktyk – osoba w zakładzie pracy sprawująca nadzór nad osobą odbywającą praktyki,
koordynator praktyk – osoba na uczelni, zajmująca się rozliczeniem praktyk studenckich,
student – osoba, która studiuje i odbywa praktyki;
pracodawca – osoba z zakładu pracy, w którym student może odbyć praktykę, przyjmująca praktykanta.
Ubezpieczenie
Student może ubezpieczyć się we własnym zakresie od następstw nieszczęśliwych wypadków na czas realizowania praktyk. Uczelnia oferuje pomoc w zakresie wykupienia polisy na cały rok akademicki. Szczegółowe informacje są zamieszczone pod adresem: https://www.nnw-sggw.pl/.
Dokumenty potrzebne pracodawcy: porozumienie, skierowanie na praktyki lub umowa na praktyki
Procedury związane z odbywaniem praktyk
- Wybór i weryfikacja pracodawcy
Wyboru (tylko jednego pracodawcy) student może dokonać:
- Na podstawie listy pracodawców, o ile takowa jest opublikowana. Polecany jest np. katalog pracodawców na stronie Biura Karier SGGW pod adresem: https://bk.sggw.pl/ w zakładce Student/Oferty pracy.
- Samodzielnie. W tym przypadku student jest zobowiązany do samodzielnego kontaktu z pracodawcą celem upewnienia się, że spełni on wymagania związane z praktyką studencką. Trzeba również dostarczyć informacje kontaktowe do siebie oraz do opiekuna praktyk, celem możliwości zweryfikowania pracodawcy przez koordynatora praktyk.
- Akceptując wybór pracodawcy zaproponowanego przez koordynatora praktyk. Wówczas jakakolwiek weryfikacja pracodawcy nie jest konieczna.
2. Nabycie ubezpieczenia NNW
Student ubezpiecza się samodzielnie, w szczególności o ile zakład pracy wymaga takiego ubezpieczenia. Informacje nt. dobrowolnego ubezpieczenia NNW znajdują się na stronie https://www.nnw-sggw.pl/.
3. Odebranie od koordynatora praktyk dziennika praktyk
Student odbiera od swojego koordynatora praktyk dziennik praktyk z podpisanym i podstemplowanym przez koordynatora porozumieniem. Terminy odbioru zostaną podane przez koordynatorów.
4. Otrzymanie skierowania na praktyki (jeżeli jest wymagane przez pracodawcę)
Jeżeli pracodawca wymaga takiego dokumentu, Student jest zobowiązany dostarczyć odpowiednie informacje koordynatorowi praktyk do dnia 15 grudnia (dla kierunku informatyka) lub 31 maja (dla kierunku informatyka i ekonometria).
UWAGA: W LIPCU I W SIERPNIU KOORDYNATORZY NIE WYSTAWIAJĄ SKIEROWAŃ NA PRAKTYKI.
5. Uzyskanie umowy na odbycie praktyki (jeżeli wymaga jej pracodawca)
Aby otrzymać umowę na odbycie praktyk, należy do 31 maja złożyć do dziekanatu wniosek. Dziekanat wystawi umowę w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku.
Wzór wniosku o wystawienie umowy na praktyki (aktualizacja 5.09.2022)
UWAGA: W LIPCU I W SIERPNIU DZIEKANAT NIE WYSTAWIA UMÓW NA PRAKTYKI.
6. Powiadomienie o rozpoczęciu praktyk
W ciągu 7 dni od rozpoczęcia praktyk zawodowych (a w przypadku stażu, zatrudnienia lub prowadzonej działalności gospodarczej – od rozpoczęcia okresu zaliczanego na poczet praktyk zawodowych), należy przekazać za pomocą kanału elektronicznego określonego przez koordynatora praktyk (email, Teams, Moodle) następujące informacje:
- termin rozpoczęcia i planowany termin zakończenia praktyk;
- ogólny zakres praktyk (opis jednozdaniowy);
- dane zakładu odbycia praktyk (nazwa, adres, regon/nip, profil działalności);
- dane opiekuna praktyk (imię, nazwisko, email/telefon kontaktowy).
Koordynator praktyk jest uprawniony do weryfikacji realizacji praktyk przez studenta (hospitacji praktyk zawodowych).
7. Realizacja praktyk
7.1 Uzyskanie poprawnie wypełnionego dziennika praktyk (tradycyjna forma zaliczania praktyk) zawierającego:
- podpis i pieczątkę pracodawcy pod porozumieniem;
- wypełnioną kartę tygodniową;
- wypełnioną tabelę z ocenami punktowymi zdobytych kompetencji;
- wypełnione potwierdzenie rozpoczęcia i zakończenia praktyk;
- podpisaną przez opiekuna praktyk opinię o przebiegu praktyk, zgodną z efektami uczenia zawartymi w sylabusie praktyk zawodowych, z informacją o zajmowanym stanowisku bądź z informacją nt. przydzielonego zakresu obowiązków na czas odbywania praktyk.
7.2 Prodziekan lub koordynator praktyk może na wniosek studenta, złożony przed terminem zakończenia praktyk:
a) uznać praktykę za odbytą w całości lub w części, na podstawie udziału studenta w pracach obozu naukowego, szkoły letniej itp., pod warunkiem osiągnięcia przez studenta we wskazanych i udokumentowanych pracach efektów uczenia się określonych w sylabusie praktyk zawodowych;
b) na wniosek studenta z niepełnosprawnością, ustalić odpowiedni sposób i tryb odbywania praktyk dostosowany do jego indywidualnych potrzeb wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności;
c) zaliczyć na poczet praktyki czynności wykonywane przez studenta w ramach zatrudnienia, stażu lub wolontariatu, potwierdzone stosownymi dokumentami, o ile czynności te umożliwiły uzyskanie efektów uczenia się określonych w sylabusie praktyk zawodowych.
8. Akceptacja praktyk przez koordynatora praktyk
8.1. Dostarczenie przy pomocy kanału elektronicznego określonego przez koordynatora praktyk (email, Teams, Moodle) skanu prawidłowo wypełnionego dziennika praktyk oraz innych dokumentów opisanych w pkt. 7.2.
8.2. Uzyskanie od koordynatora informacji o akceptacji przesłanego dziennika praktyk oraz innych dokumentów.
8.3. Złożenie oryginalnych dokumentów na uczelni. Akceptowane formy dostarczenia dziennika praktyk oraz innych dokumentów:
- osobiście lub za pośrednictwem starosty roku;
- za pomocą poczty tradycyjnej.
8.4 Wypełnienie dobrowolnej ankiety dotyczącej realizacji praktyk przy pomocy kanału elektronicznego określonego przez koordynatora praktyk (email, Teams, Moodle).
8.5. Podpisanie i podstemplowanie przez koordynatora złożonych dokumentów i dostarczenie ich do dziekanatu.
8.6. Wpisanie przez koordynatora zaliczenia praktyk w systemie eHMS.