Praktyki studenckie
Witamy wszystkich studentów II roku, zainteresowanych realizacją Praktyk Studenckich. Informacje na tej stronie będą uzupełniane na bieżąco.
Niektóre informacje i wymagania (np. kontaktowe, czas trwania i zakończenia praktyk), różnią się w zależności od kierunku studiów. Kiedy taka sytuacja ma miejsce, podajemy je oddzielnie zarówno dla kierunku Informatyka jak i dla kierunku Informatyka i Ekonometria, także z uwzględnieniem trybu studiów w przypadku kierunku Informatyka.
Informacje wspólne dla wszystkich studentów-praktykantów podajemy tylko raz.
Kontakt do koordynatorów praktyk studenckich
Studia stacjonarne-kierunek Informatyka i Ekonometria
dr Monika Zielińska-Sitkiewicz, pok. 3/42A, bud. 34,
e-mail: monika_zielinska_sitkiewicz(at)sggw.edu.pl
Studia stacjonarne-kierunek Informatyka
dr Krzysztof Karpio, pok.3/78A, bud. 34,
e-mail: krzysztof_karpio(at)sggw.edu.pl
Studia niestacjonarne – kierunki: Informatyka oraz Informatyka i Ekonometria
dr Joanna Kaleta, pok. 2070 (II piętro), bud. 23,
e-mail: joanna_kaleta(at)sggw.edu.pl
Podstawowe informacje
Czas Trwania Praktyk
Kierunek Informatyka i Ekonometria: 3 tygodnie (90 godzin)
Kierunek Informatyka: 4 tygodnie (120 godzin)
Termin zakończenia praktyk
- na kierunku Informatyka i Ekonometria (studia stacjonarne i niestacjonarne) – praktyki należy zakończyć przed rozliczeniem IV semestru studiów (nie później niż do 10.09),
- na kierunku Informatyka (studia stacjonarne) – zakończenie praktyk przed rozliczeniem V semestru studiów (nie później niż 10.02),
- na kierunku Informatyka (studia niestacjonarne) – zakończenie praktyk przed rozliczeniem VII semestru studiów (nie później niż do 10.02).
Dalsze informacje
Szanowny Studencie,
Prosimy Cię o wnikliwe zapoznanie się z poniższymi informacjami.
W dalszej części używane będą następujące określenia:
opiekun praktyk – osoba w zakładzie pracy sprawująca nadzór nad osobą odbywającą praktyki,
koordynator praktyk – osoba na uczelni, zajmująca się rozliczeniem praktyk studenckich,
student – osoba, która studiuje i odbywa praktyki;
pracodawca – osoba z zakładu pracy, w którym student może odbyć praktykę, przyjmująca praktykanta
Ubezpieczenie
Dokumenty potrzebne pracodawcy – porozumienie, skierowanie na praktyki lub umowa na praktyki
Procedury związane z odbywaniem praktyk
- Na podstawie listy pracodawców, o ile takowa jest opublikowana. Polecany jest np. katalog pracodawców na stronie Biura Karier SGGW pod adresem : https://bk.sggw.pl/katalog-firm/.
- Samodzielnie. W tym przypadku student jest zobowiązany do samodzielnego kontaktu z pracodawcą celem upewnienia się, że spełni on wymagania związane z praktyką studencką. Trzeba również dostarczyć informacje kontaktowe do siebie oraz do opiekuna praktyk, celem możliwości zweryfikowania pracodawcy przez koordynatora praktyk.
- Akceptując wybór pracodawcy zaproponowanego przez koordynatorów praktyk. Wówczas jakakolwiek weryfikacja pracodawcy nie jest konieczna.
2. Nabycie ubezpieczenia NNW
Informacje nt. dobrowolnego ubezpieczenia NNW znajdują się w sekcji UBEZPIECZENIE. Student ubezpiecza się samodzielnie.
3. Odebranie od koordynatora praktyk Dzienniczka Praktyk
Student odbiera od swojego koordynatora praktyk Dzienniczek Praktyk z podpisanym i podstemplowanym przez koordynatora Porozumieniem. Terminy odbioru zostaną podane przez koordynatorów.
4. Otrzymanie skierowania na praktyki (jeżeli jest wymagane przez pracodawcę)
Jeżeli pracodawca wymaga takiego dokumentu, Student jest zobowiązany dostarczyć odpowiednie informacje koordynatorowi praktyk do dnia 1. czerwca.
Wymagane informacje znajdują w sekcji DOKUMENTY POTRZEBNE PRACODAWCY.
UWAGA: W LIPCU I W SIERPNIU KOORDYNATORZY NIE WYSTAWIAJĄ SKIEROWAŃ NA PRAKTYKI.
5. Uzyskanie umowy na odbycie praktyki (jeżeli wymaga jej pracodawca)
Aby otrzymać umowę na odbycie praktyk, należy do 31 maja złożyć do dziekanatu wniosek. Dziekanat wystawi umowę w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku.
6. Realizacja praktyk
6.1 Uzyskanie poprawnie wypełnionego Dzienniczka Praktyk (tradycyjna forma zaliczania praktyk) zawierającego:
- podpis i pieczątkę pracodawcy pod Porozumieniem;
- wypełnioną kartę tygodniowa;
- wypełnioną tabelę z ocenami punktowymi zdobytych kompetencji;
- wypełnione potwierdzenie rozpoczęcia i zakończenia praktyk;
- podpisaną przez opiekuna praktyk opinię o przebiegu praktyk, zgodną z efektami uczenia zawartymi w sylabusie, z informacją o zajmowanym stanowisku bądź z informacją nt. przydzielonego zakresu obowiązków na czas odbywania praktyk.
6.2 W przypadku, kiedy student pracuje i odbywa praktyki w zakładzie pracy, zobowiązany jest do przedstawienia zaświadczenia z zakładu pracy, zawierającego:
- informacje o zatrudnieniu: na jakim stanowisku pracuje Student (w przypadku braku dokładnie sprecyzowanego stanowiska-jedno zdanie nt. obowiązków, przydzielonych na czas trwania praktyki), krótka informacja o zakresie działalności pracodawcy. Natomiast w przypadku, kiedy Student odbywa staż, to powinien on być równy co najmniej wymaganemu czasowi trwania praktyki. Informacje nie mogą zawierać danych wrażliwych np. wysokość wynagrodzenia, premii itp. oraz regulaminu i zasad BHP, obowiązujących w miejscu pracy;
- poświadczony przez pracodawcę zakres obowiązków, zgodny z kompetencjami Studenta;
- poświadczoną przez pracodawcę opinię, zgodną z efektami uczenia zawartymi w sylabusie.
6.3 W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, potrzebne jest zaświadczenie o prowadzeniu takiej działalności, zakresie obowiązków oraz opinia zgodna z efektami uczenia zawartymi w sylabusie. Taką opinię może wystawić firma, z którą Student współpracuje w ramach swojej działalności.
7. Akceptacja praktyk przez koordynatora praktyk
7.1. Dostarczenie e-mailem skanu prawidłowo wypełnionego Dzienniczka Praktyk bądź zaświadczenia od pracodawcy z informacjami opisanymi wcześniej;
7.2. Uzyskanie od koordynatora informacji o poprawnym wypełnieniu przesłanego dokumentu;
7.3. Złożenie oryginalnego dokumentu na uczelni. Akceptowane formy dostarczenia Dzienniczka Praktyk bądź zaświadczenia od pracodawcy:
- osobiście lub za pośrednictwem starosty roku;
- poczta tradycyjna.
7.4. Podpisanie i podstemplowanie przez koordynatora złożonych dokumentów i dostarczenie ich do dziekanatu;
7.5. Wpisanie przez koordynatora zaliczenia praktyk w systemie ehms.